משמעות החיים- מאייל יפרח

אייל יפרח הי”ד אחד מ- 3 הנערים שנחטפו בחודש יוני 2014 כותב על משמעות חמש שעות וחצי לפני העלייה לרכב החטיפה.

 

“משמעות”. זו המילה

כיצד אדם יכול לחיות את חייו כאשר כל כולו עסוק רק בלשרוד? בין אם זה לשרוד על החיים כשמצד שני יש מוות, ובין אם זה ‘לשרוד’ במובן של רדיפה כל הזמן אחרי עצמך, לחפש את עצמך מאחורי מסיבות, תרבות, הנאה, מקומות שבהם תמצא רק את ההופעה הבזויה שיכולה להיות לך.

ההופעה שבה אדם קושר את עצמו לכלוב של זהב! כיצד אדם יכול להרשות לעצמו לחיות ללא שום מטרה שהיא קצת יותר נעלה מהמטרה של הקוף? או של הפיל והאריה? הרי האדם הוא ‘נזר הבריה’. הוא ‘שולט בעולם’, כביכול כך זה נראה ממבט ראשוני על כל כוחות הטבע.

הוא ממציא דברים, משכלל, מנצל את הטבע לטובתו. לא ראינו חיה שהצליחה להשתמש במשאבי הטבע כדי לזרז ענני גשם בשעת צורך. האדם הוא הבריאה המופלאה בעולם. אם כן, קיומו בעולם מחייב אותו לעשות דברים שונים בתכלית ומהות מהשימפנזה ומהאריה. הם, כל מטרתם היא לקיים את הטבע, את שרשרת המזון. לאכול- כדי לשרוד, להזדווג- כדי להמשיך את הקיום. הם לא עסוקים ב”להפוך את העולם למקום טוב יותר”!

אם כן, מהי תכלית האדם בעולמו? מהי חובת האדם בעולמו? וגם לאחר שאדם עובר מדרגה זו, כיצד ידע שמה שהוא עושה באמת ממלא את שליחותו? כיצד ידע אם מימש את הפוטנציאל שבו (מהכוח אל הפועל)?

מהי תכלית? וכיצד יגיע האדם למקום שהוא מקיים אותה? כל זה מתקשר גם כן לשאלת הבחירה. כיצד אדם ‘בוחר’? שני ממדים יש בכך: 1.רגש. 2. שכל.

עוד קצת קשה לי להסביר בדיוק את ההגדרה מהם כל אחד מהמושגים, אך את מקומם אני מעט מבין.

ה’רגש’ נעול עמוק בתוכנו. לא בכל מקום אנשים פותחים את הלב, את הרגש, אך ה’שכל’ לעומתו חייב לעבוד 24/7. לולא השכל האדם אינו שונה מן הבהמה. “מותר האדם מן הבהמה- השכל”.

הרגש ננער מעמקי הגוף רק כשהשכל, האדם, נותר לו את האישור לכך. ה’אהבה’ – בתחילה האדם מנתח את העומד מולו, וברגע שהוא מרגיש בנוח, מרגיש אמון(בשל) הוא פותח את הלב, את הרגש. אפשר לומר שהשכל הוא הפתח של המנעול של הרגש.

מדוע צריך מפתח? כי ה’רגש’ הוא דבר מסוכן. רגש=גשר. מקום צר שממנו אפשר ליפול. ה’גשר’ צריך להיות מדויק ואם הוא לא בנוי במדויק וישנן סטיות בבניה/במטרה – אתה תיפול ותאבד מהר.

ולכן יש לבנות את קומת ה’שכל’ לפני שה’רגש’ נכנס לעבודה. ומה זה השכל? מותר האדם מן הבהמה. שוני התכלית של האדם מן הבהמה, חובת האדם בעולמו!

אדם צריך להשתמש בשכל בעולם כדי לתקן? כדי להרוס? לשם מה ניתן השכל? לטוב ולרע?